Lilja 4-ever

Sverige 2002, Regi: Lukas Moodysson (Memfis)

Trafficking

Ingen skulle väl egentligen tycka att det är ett genidrag att efter framgångarna med ”F-ing Åmål” och ”Tillsammans” göra en film som ”Lilja 4-ever”. Men Moodysson verkar utvecklas till en av våra riktigt stora filmskapare som väljer att gå sin egen väg. Och säger man i dagens kultur-Sverige att man hört Gud viska i ens öra att göra en film, ja då riskerar man att åka på rejäla smällar. Men Moodysson struntar i publik- och kritikerfriande kompromisser – och lyckas igen i detta geniala drama!

Vi får följa den unga flickan Lilja, som gång på gång blir sviken av sina närmaste, men fortsätter att oförtrutet be till Gud. Snart ser hon chansen att lämna det deprimerande Ryssland bakom sig. Men Sverige visar sig vara något helt annat än drömmarnas löftesland som flyter av mjölk och honung…

Å ena sidan skulle vi vilja varna för denna skildring; den är så oerhört dyster och hjärtskärande att vi i publiken lätt slutar vårt godisprasslande för att till sist under sluttexterna gå ut under tystnad. Å andra sidan; utan tvekan är filmen det mest engagerande och upprörande som kommit ut på svenska biografer de senaste åren. ”Lilja 4-ever” är en uppmaning till det svenska folket att få upp ögonen för vad som händer i de forna öststaterna beträffande trafficking-problemet (sex- och människohandeln). Men inte bara där; vi måste vakna upp för problemet också här hemma och sätta in motkrafter på hemmaplan.

Moodyssons ”Lilja” är något i särklass och lämnar bestående intryck, vilket är ovanligt när det gäller många (postmoderna) filmer idag. Det är en film som alla borde se och som utan tvekan leder till att många återigen får en tankeställare: Det kanske är dags – ännu en gång i historien – för ett brett engagemang politiskt, socialt och etiskt. Kyrkans folk borde se filmen som ett väckelserop om humanitär och social upprustning!

Carl-Johan & Ingela Freed