Jakten

Jagten, Danmark 2012, Regi: Thomas Vinterberg (Nordisk film)

När ryktet går

Mads Mikkelsen spelar en medelålders till synes helt vanlig man i en dansk småstad. Han jobbar som förskollärare men så en dag händer det otänkbara – han blir anklagad för att ha förgripit sig på ett av barnen.

En styrka med filmen är att den inte vältrar sig i spekulationer eller smaskiga detaljer; tittaren hålls på halster – vad har egentligen hänt? Som om Vinterberg mer är intresserad av mekanismerna runt pöbelmentalitet, ryktesspridning och småstadens “solidaritet” snarare än att föra en diskussion om det tabubelagda ämnet kring pedofili. Därför blir det också en film om mäns utsatthet – och kanske ett inlägg för att få publiken att förstår hur kvinnor i alla tider haft det som underdog i hierarkin.

Det är också en skicklig beskrivning om när drevet går, hur svårt det är att hävda sig – inte minst i vår tid när såväl skyldiga som oskyldiga eller “bara” misstänkta hängs ut i media. Jag kan se tydliga paralleller mellan filmens tematik och det som sker dagligdags på facebook eller när en politiker blir trakasserad av media för en struntsak. Det blir liksom bara att låta vågen skölja över en. Det går inte att försvara sig mitt i stormens öga.

Jag tycker därför man kan se “Jakten” som en maning till att hörsamma den kristna parollen att inte låta någon dömas ohörd, och att inte låta tveksamma anklagelser stå oemotsagda. En devis som hela vårt rättssystem i grunden bygger på – det är att bättre att fria än fälla om man är osäker. Motsatsen är så mycket mera kostsam. Vi ska akta oss för att gå på hörsägner och låta oss luras av uttryck som ”ingen rök utan eld”. Detta sker säkert också bland kristna, och visar det sig att ryktet är osant kan detta förstöra ett helt liv och brännmärka personer för resten av sin livstid.

En duktig Mikkelsen gestaltar den anklagade mannen med små medel. Regissör Vinterberg är för många mest känd – eller ökänd – för den mycket starka ”Festen” från 1998 som tangerar samma ämne. Vinterberg är kopplad till Lars von Triers Dogma-bolag men denna gång utan en skakig kamera. Istället serveras vi ett attraktivt foto i höstskimrande dansk landsbygdsmiljö.

Jag tillhör inte dem som är överdrivet förtjusta i allt extramaterial på DVD utan menar att denna funktion ofta är överskattad. Men denna gång ska du definitivt se detta och jämföra mellan alternativa slut…

Carl-Johan R Freed