C’è Ancora Domani, Italien 2023, R: Paola Cortellesi (Netflix)
Viktigt socialt, feministiskt och semidokumentärt – och väldigt snyggt gjort
En liten pärla undanskymd i Sverige men en stor framgång i hemlandet Italien. Socialrealistiskt, samtidigt drömskt. Ett drama inspelat i nutid men utspelar sig efter andra världskriget i Rom med lite coolt anakronistiskt moderna referenser insprängda. I grunden har vi här en enkel story. Vi får följa en kvinna som gift med en riktig knöl som misshandlar och förtrycker både henne och barnen. Som tittare frågar man sig hur länge hon ska stå ut. Men en chans har hon kvar – visar det sig under filmens gång… Snart är det nämligen dags att rösta. Ska hon använda denna sin enda makt och rättighet hon har på egen hand och symboliskt stå upp mot maken? Eller ska hon bli förhindrad likt så många gånger förr?
Mer ska inte avslöjas om avslutningen. Ja, det är verkligen en finurlig och märkligt nog vacker film i ett fult och nergånget område med osympatiska människor. Paola Cortellesi, som även spelar huvudrollen, regisserar på ett makalöst sätt. Otroligt att klara av scener av misshandel men som ändå blir poetiska och komiska i sin slowmotion-koreografi. Låter det upplyftande som underhållning? Knappast, men ändå är det nästan upplagt som den bästa spänningsthrillern. Hur ska det gå för Delia och hennes barn? Vad kommer att hända? Man nästan känner stressen i den egna kroppen som tittare. Och som sagt; slutscenerna – som inte ska avslöjas – de glömmer man inte i första taget…
Carl-Johan R Freed