Sverige/Finland 2005, Regi: Klaus Härö (Nordisk Film)
Starka kvinnoöden & mödraskap
I en tid då manliga förebilder i hem och skola lyser med sin frånvaro, känns det märkligt att ändå lyfta fram två starka dramer som handlar om de närvarande och handlingskraftiga mödrarna. Men kanske kan man se dessa aktiva och engagerade kvinnor som goda exempel och hoppas att många män tar efter deras ideal?!
En sådan film är ”Den bästa av mödrar” – en värdig Guldbagge-vinnare (Maria Lundkvist i ett känsligt och inkännande kvinnoporträtt). Vi möter en liten finsk pojke som under den sovjetiska invasionen av Finland skickas som krigsbarn till Sverige och hamnar hos en bondefamilj i Skåne. Krigshändelserna utspelar sig mer i bakgrunden och filmen låter oss istället följa vad som händer när den utomstående pojken, med en annan kultur och ett annat språk, träder in i en redan given familjegemenskap. Hur länge ska han vara kvar; är det lönt att fästa sig vid varandra? Kan pojken ”integreras” i familjen, ja ”adopteras” som vore han ett eget biologiskt barn? Eller är det omöjligt för – framför allt – modern att acceptera honom som det barn hon inte fick? Filmen skildrar speciellt mammans och fostersonens relation som verkligen tänjer gränserna för mödraskapets villkor och ställer adekvata frågor kring vem som egentligen är moder, vem som har rätt att kalla sig ”mamma” till ett barn, vad är det viktigaste i en mammaroll och vilken roll spelar fadern i sammanhanget? En vackert filmad, finstämd och ganska lågmäld film som gott kan rekommenderas!
Carl-Johan & Ingela Freed